מושבי בטיחות

חשוב לדעת כי כיום ההמלצה גם בישראל היא להושיב לפחות עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה,
כאשר בארה"ב ה-NHTSA (רשות הבטיחות בדרכים) מנחה רשמית כי הגיל הראוי לישיבה נגד כיוון הנסיעה הוא עד גיל 3 (כולל) !

כדי שמוצר יוכל לתת מענה להנחיה זו, נדרש מוצר המורשה לתמוך בפעוט בן 3 במשקל 16 ק"ג היושב נגד כיוון הנסיעה, ואף 18 ק"ג במושבים המתקדמים ביותר.  החל משלהי שנת 2011 ה-Consumer Reports מפרסם מבחני ריסוק הכוללים בדיקה מאתגרת זו.

נכון לשלהי 2015, הרוב המוחלט של מושבי הבטיחות האירופאים אינם מסוגלים לתת מענה
להמלצה זו, בגלל המגבלה השכיחה של של 10~13 ק"ג בלבד נגד כיוון הנסיעה,
והכניסה המזדחלת של התקן האירופאי החדש iSize.
לעומת זאת, כל המושבים האמריקאים משנת 2010 לערך, מספקים מענה נגד כיוון הנסיעה עד 16 ק"ג או 18 ק"ג.

בנוסף המעבר לבוסטר ממושבי בטיחות אירופאים חייב להתבצע כבר במשקל 18 ק"ג,
התואם גילאי 3~4, ולא כפי שמומלץ כיום לדחות את המעבר לגיל ביה"ס.
ה-NHTSA ממליצים על גיל 8 כגיל נאות לישיבה בבוסטר (ללא רתמות),
ומושבי בטיחות אמריקאים רבים מסוגלים לרתום עד 23 ק"ג, 30 ק"ג ואף יותר.
אילו שתי הסיבות העיקריות אך לא היחידות, המובילות לכך שרשימת המומלצים
מבוססת כולה על מוצרים בתקינה האמריקאית (FMVSS 213).

עדכון חשוב:
מאפריל 2014, ה-Consumer Reports הקשיח את מבחני הריסוק ויישם אותם עבור הסלקלים, אך רק בדצמבר 2015, העביר את מושבי הבטיחות מבחנים דומים, המעמידים את המוצרים בכוחות הגדולים לפחות ב-35% לעומת דרישות התקן האמריקאי (והאירופאי).

אזהרה:
חלק גדול ממושבי בטיחות אמריקאים משנת ייצור 2015 ואילך, מגיעים ללא אביזר בשם Locking Clip, אשר נדרש כדי לעגן את מושב הבטיחות בצורה בטיחותית לרכב לחגורות הבטיחות הננעלות רק במשיכה מהירה (ELR).
אנא קראו היטב ובחרו מוצר שאינו תלוי ב-Locking Clip  (בעל מנגנון פנימי המייתר אותו) או רכשו עצמאית את האביזר ברשת, אחרת המוצר שלכם ניתן להתקנה רק באיזופיקס ועד משקל מוגבל.

הנה קישור לרשימת מומלצים חדשה על פי מבחני ריסוק חדשים, שפורסמו בשלהי 2015 ומספר עדכונים ב-2016.
השארתי גם קישור לרשימה שהתבססה על מבחני הריסוק הוותיקים, שפורסמו בשלהי יולי 2014.
חשוב להבין כי המוצרים בשתי הרשימות היו המומלצים ביותר על פי המבחנים הזמינים באותו תקופה,
וכל שינוי נובע מאופן בדיקה שונה (ומחמיר יותר) ולא שינויים שנערכו במוצרים עצמם.
חשוב לזכור כי ציון 4 כוכבים הוא "טוב מאוד" וממש אין טעם לחוש פשרה בבחירת מוצר עם ציון זה.

סדרת Click Tight החדשה של בריטקס שהושקה בשלהי 2014, אשר תפסה את המקומות הראשונים במבחנים שפורסמו ביוני 2015, גרפה אז וגם במבחנים החדשים של 12/2015, ציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק.
סדרה זו המביאה מהפיכה של ממש לעולם מושבי הבטיחות, נולדה בעקבות המגבלה הטמונה בתקן האיזופיקס,
שמעולם לא תוכנן לתמוך ברתימת פעוטות שמשקלם מעל 18 ק"ג.
בפועל, כל המוצרים המורשים לרתום ילדים במשקל גבוה יותר, נדרשים להיות מעוגנים בחגורות הבטיחות בלבד, עיגון בעייתי ומועד לטעויות אנוש רבות ומסוכנות.
מערכת ה-Click-Tight, שפותחה ע"י בריטקס, אותה חברה שפתחה (יחד עם פולקסווגן) את האיזופיקס, מעניקה לראשונה פתרון עיגון נוח ומהיר באמצעות חגורות הבטיחות ובכך מצמצמת את טעויות האנוש וגם מעניקה פתרון למשקלים גבוהים.

בולט במבחן הריסוק של 12/2015 הדירוג המאכזב של 3 כוכבים של הסנרה של קוסקו, שגרף עד כה 5 כוכבים.
שוב, צריך לזכור שכללי המשחק שונו, וכעת מבחן זה מדמה, כאילו ישב בו פעוט במשקל של כ-25 ק"ג במקום 18 ק"ג.
מצד שני ראוי לשם לב כי גם סדרה G4 של בריטקס, גרפה 3 כוכבי בטיחות במבחן מאתגר זה, כך שטובים ויקרים ממנו פי כמה, הם אולי אכזבה הרבה יותר גדולה.

כיצד הסנרה זכה בעבר ל-5 כוכבי בטיחות, לעומת כל השאר היקרים ממנו פי כמה, שקיבלו בעבר רק 4 כוכבים?
ראשית הסנרה הוא מוצר מאוד בסיסי (ממש ספרטני) מבחינת הנדסת אנוש וגימור, ומוגבל 16 ק"ג נגד ועד 18 ק"ג בלבד עם כיוון הנסיעה, אך ברמת מחירו הוא הזול ביותר המעניק אפשרות לרתום את הפעוט בהתאם להמלצות הבטיחות משנת 2011.

אכן, ציון מבחן הריסוק ההיסטורי שלו היה מרשים, וגם מושבים אמריקאים אחרים עד 18 ק"ג לא הצליחו לשחזר יכולת זו, אבל חשוב לזכור כי מבחן עם בובת ילד של 30 ק"ג הנערך עבור מובילי הקטגוריה, לעומת פעוט במשקל 18 ק"ג בסנרה, מאתגרת הרבה יותר, כך שהדבר דומה להשוואת תלמיד שקיבל 90 במתמטיקה 3 יחידות לעומת תלמיד שקיבל 80 במבחן 5 יחידות.  בהחלט אפשר להניח שאם התלמיד האחרון היה ניגש לבחינת 3 יחידות היה גורף ציון 95 ויותר.

סיפורו של הטריומף יותר מורכב, גם הוא קיבל 5 כוכבי בטיחות, אבל במבחן שבחן את הטריומף אדוונס המורשה עד משקל 23 ק"ג ולא עד 30 ק"ג כפי שהוא מורשה כיום, אם כי מבחן 12/2015 מאשש שנית את ציון 5 הכוכבים לו זכה בעבר.

בפועל הבדלים בין 4 ל-5 כוכבים עשויים להיות הבדלים של אחוזים בודדים, זאת לעומת פערים תהומיים ברמת הנדסת האנוש.  כך שבמבחן המציאות כל שיפור בסיכוי של ההורים לעגן את המוצר בצורה יציבה ואפקטיבית יותר, מבדיל היום מושבים בטיחותיים ובטיחותיים יותר בפועל.

מדוע האוונפלו סימפוני (Evenflo Symphony), אינו מופיע כאן?
אותו תמצאו בקטגוריה אליה הוא שייך, מושבי בטיחות משולבי בוסטר.


אז איך לבחור מבין כל אלו את המושב המוצלח ביותר עבורכם

  • סינון ראשוני של מוצרים המתאימים לתקציב מרשימת המומלצים.
  • אם הכוונה להושיב 3 ילדים או שני ילדים ומבוגר מאחור, לרוחב המושבים משמעות קריטית.
  • חשוב מאוד לבחון את המוצר בהתקנה נגד ועם כיוון הנסיעה ברכב הספציפי שלכם.
    קיימים מוצרים שהתקנתם תהיה קלה וחשוב מכך איתנה יותר מאחרים, והתוצאות משתנות מרכב לרכב.
  • חפשו חנות המעודדת ומאפשרת בדיקה כזו במעמד הרכישה.

בהצלחה ונסיעה בטוחה לכולם!

לאלו שבידם מוצרים ישנים יותר משנת 2013 כשירות לציבור אלו היו המומלצים שיוצרו אז:

הרשימה כוללת מושבי בטיחות מהמותגים האמריקאים הנמכרים גם בישראל, שזכו לפחות ב-4 כוכבי בטיחות.
תמצאו בה גם שני היהלומים שבכתר, ששמרו על בכורה הבטיחותית, 5 כוכבי בטיחות:

בקטגוריה של המושבים הקומפקטיים:
Cosco Scenera

בקטגוריה של המושבים לטווח ארוך:
Evenflo Triumph Advance LX/DLX
* זהה פיזית לטריומף 65 ולטריומף (ללא 65) של 2013.

כל שאר המושבים להלן, קיבלו ציון בטיחותי (טוב מאוד) בן 4 כוכבי בטיחות,
אבל לחלקם ציון מוצלח יותר בנוחות עגינה לרכב, משל שני "היהלומים" לעיל.
ציון בעל משקל גבוה במיוחד הואיל ובפועל לפחות 70% מהמושבים אינם מותקנים בצורה נכונה,
דבר שיערער את יעילות המוצר עד כדי פגיעה קריטית, ולכן הנדסת האנוש משפיעה מאוד בדירוג הכללי.

כפי שכתבתי בעבר, בעיגוני LATCH/ISOFIX מנגנון המתיחה האוטומטי (SureLatch) של אוונפלו,
אותו תמצאו בחלק מדגמי מומנטום 65 (וסימפוני 65) הוא הנוח ביותר לשימוש בתעשייה.

בעיגון בחגורות בטיחות, לבריטקס יש סוגרים מובנים,
ואילו אוונפלו עדיין משתמשים ב-Locking Clip שהוא סיוט לא קטן למתקין של המושב ברכב.

הנה הרשימה המלאה לפי הא-ב, כאשר הדגמים שזכו ל-5 כוכבי בטיחות מודגשים
(מותגים שאינם נמכרים בישראל או שלא קיבלו 4 כוכבים לפחות, הוסרו):

מושבים עד 18 ק"ג בלבד

Cosco Scenera
Cosco Scenera 40RF (לא זכה ל-5 כוכבי בטיחות)
Evenflo Tribute 5
Evenflo Tribute Deluxe
Evenflo Tribute Sport
Graco ComfortSport
Maxi-Cosi Priori (דגם אמריקאי ששונה מזה הנמכר בישראל)
Safety 1st OnSide Air

 

מושבים עד 23 ק"ג ומעלה

Britax Advocate 70 CS
Britax Boulevard 70
Britax Boulevard 70 CS
Britax Marathon 70
Britax Marathon Classic
Britax Roundabout 50 Classic
Britax Roundabout 55
Evenflo Momentum 65 Deluxe
Evenflo Titan Elite
Evenflo Triumph 65 (זהה ל-Triumph Advance)
Evenflo Triumph Advance LX/DLX (לא מיוצר תחת שם זה מזה 3 שנים)
Graco My Ride 65
Recaro Pro-Ride
Safety 1st Complete Air 65

הנה הרשימה הוותיקה.

לכל התוהים, כיצד המושבים המשובחים של בריטקס מסדרת 70 (פאונד) החדשה, לא הצליחו לגעת בכתר 5 הכוכבים,
התשובה מצוינת במפורש במבחן הריסוק ב-CR: "המושבים נשכבו יותר מהאחרים בהתקנה נגד כיוון הנסיעה בחגורות בטיחות".
"Seat rotates further rearward than other models when rear facing in simulated crash tests with a 35 lb. 3 year old test dummy and with the seat installed using the seatbelts"
המשמעות היא כוחות מתיחה גדולים יותר על ראש הפעוט בעת תאונה.